כותרת

וְכָךְ לָקַח לִי שִׁשִּׁים שָׁנָה תְּמִימוֹת עַד שֶׁהֵבַנְתִּי, כִּי הַמַּיִם הֵם הַטּוֹב שֶׁבַּמַּשְׁקָאוֹת, וְכִי הַלֶּחֶם הוּא הַטָּעִים בַּמַאֲכָלִים, וְכִי אֵין עֵרֶך אֲמִתִּי לְאָמָּנוּת כָּלְשֶׁהִי אֶלָּא אִם תַּחְדִּיר מְעַט אשֶׁר לְלֵב הָאָדָם. / טאהא מוחמד עלי מערבית: סלמאן מצאלחה יולי 2011


יום שבת, ספטמבר 02, 2017

הוגו הרמן -כל פעם נפתחים הקשרים חדשים





לקראת ההרצאה הקרובה במוצ"ש הקרוב בתיאטרון בחצר התחברתי לפרק של מורשות, דע מאין אתה בא , כל פעם נפתחים עוד הקשרים חדשים . נכנסתי לקרוא שוב על סבא הוגו , אדם שלא הכרתי, שנגלה בפני כצילום ,פורטרט שלו ניצב על השידה בחדר השינה של סבתא פאולה בירושלים האמת שאני נזכר בה הרבה בסבתא פאולה, כל כך שונה מאמא באהבתה אלי, דרכה למדתי שפות רבות לה לאהבה ויצא כך שביליתי איתה מבחירה קיצים שלמים בביתה בשכונת רחביה בירושלים ,סבתא היתה הגשר לסבא , ובמידה מסוימת גם לחלקים מעברו של אבא שלי גבי שלא הרבה לדבר על עצמו , שלא שיתף מה עבר עליו , ואני הייתי במידה רבה שאינו יודע לשאול ככל שאני מתבגר , עוד יותר ברור לי הרצון לעשות אחרת בחיי, לפתוח את הלב לשתף לדבר לספר דרך היצירה .לאמר ליקרים לי את אהבתי אליהם לחלוק מחשבות ופחדים , לגדל לב לאהבה . חלק מההתבגרות שלי ללמוד שאיני בחסר, הנה לא ידעתי לשאול אך היו בי מיומנויות של סקרנות ודמיון ובאמת סבא שלא הכרתי התפענח ומתפענח בפני שוב ווהכי כיף ששוב יש בי שמחה לפגוש אותו כמו אז כילד ולהפיח חיים במה שנגלה לעיני מחדש מה מושך את ליבי .
אז מה חדש , עד כאן פחות או יותר כבר סיפרתי לכם בעברים ,אוקיי אז הבוקר בעודי קורא החלטתי להדפיס את שנכתב עליו ובמהלך הקריאה/ הדפסה , מול כל שורה ומשפט אני ממיין ומהרהר ביני לבין עצמי מה בתיאור המיוחד והמפורט שהוא מסמך יקר כל כך שלא הייתי ער לטיבו ממש , מה בפורטרט הזה שצייר בניסוחים של פעם ויקטור קלנר ,שייך גם לאבי שכה אהבתי, ומה מתקיים גם בי.
וזה באמת מרתק לראות עכשיו ממרחק הזמן והבגרות תכונות שהיו לאבא דומים לאביו אך בצבע לגמרי אחר .והשלב הבא שאעשה , אוציא את המשפטים שהתקיימו באבי על פי תפיסתי ואת אילו שמקיימים בי ואשלים בכך סוג של פאזל.
חשבתי איזה יופי שיצא לי ככה להתחבר לסבא שלא הכרתי , ללמוד עליו וממנו דרך עשייתו על אבא שדיבר כה מעט על עצמו ומשפחתו , ועלתה בי שמחה שיש בי הרצון והיכולת לספר את הסיפור המשפחתי הזה לדורותיו , לעשות חיבורים , סבא השאיר ספרים שכתב על משפחתו וחייו הכל בגרמנית ספרים עבי כרס , ספרים אילו שימשו מקור לחקר תולדות יהדות בוהמיה מורביה שבצ'כיה .יש עליו ועל עשייתו ערך ב- The YIVO Encyclopedia of Jews in Eastern Europe 
עבורי המעט הזה שנכתב בעברית כאן עליו ואישיותו באותו פורטרט שצייר במילים יקרות כל כך ויקטור קלנר (אביה של שושנה גלעד בת דודה של אבי רעייתו של המשורר זרובבל גלעד מעין חרוד .), זה המעט שמביא כל כך הרבה שוב ושוב לחיי . זהו מסמך מתנה שאני מפיח בו חיים ומידי פעם מתגלה לי נוסח כזה או אחר שלוקח אותי לעולם ההקשרים הדמיון והנסתר שבורכתי בהם .
משתף אתכם בשמחה בטקסט עצמו 
על סבא שלי הוגו הרמן מאת ויקטור קלנר
"היה מהמצליחנים ביותר בעבודה הציונית שבמערב אירופה , עסקן רב מרץ, שוקד על מעשיו, עושה נפשות לרעיון הלאומי , קונה לבבות הרבה ומפליא לעשות למען חיזוק וביצור ישובים בארץ מיסוד עולי צ'כוסלובקיה .חיבר ספרים ומאמרים רבי השפעה שבהם אתה מוצא בקיאות גמורה עם חיבת ציון נאמנה.
כביר היה כוח עבודתו והתמדתו .לא רפו ידיו אף בשנותיו האחרונות שנות מחלה וייסורים. ולא הניח דבר שהתחיל בו עד שגמרו. לא הלך בדרכים הכבושות בתעמולה ובארגון , היה בעל המצאות , חיפש ומצא דרכים חדשות , דייקן היה מטבעו ואוהב סדר עד לקפדנות ,אלם לא הטריד ולא שיעמם.
התכונה הבולטת בו היתה מעשיותו .כל בטלנות הייתה ממנו והלאה. התמחה בכל דבר ששם את לאליו את ליבו וקנה בו ידיעה עמוקה , ידיעה מקצועית ממש. כן היה בקי במלאכת הדפוס לסוגיה, ידע פרק בהיסטוריה הישראלית והעולמית , בתולדות הספרות והאמנות , וביחוד ידיעת הארץ לה הקדיש רוב חיבוריו .
היה אומן ועולמו העולמי המעשי והרוחני מושתת היה כולו על אומנתו. מפוכח היה , אולם מה טוב ומה נעים היה פיכחון זה שהייתה עמו חמימות מסותרת ואהבה צנועה ,אהבת הבריות ואהבת החיים ואומן זה שכל פעולותיו עמדו על ידיעה מקצועית ועל כושר המלאכה , היה בו גם משום אמן. מחונן היה כשרון ספרותי וניסה כוחו גם בציור בהצלחה. אהב את היופי בכל דמויותיו , ואהבת היופי דבקה בו , דקות הרגשתו האמנותית העשירו את חיוו וגיוונו כל מעשיו.
בעל הומור היה ובעל אירוניה לעצמו , מחל על כבודו, ועל כן עשוי היה למחול לזולתו . לא היה בו שמץ של פתוס ,נאומיו הבהירים לא באו לפתות . כי אם להוכיח , ידע להסביר הסבר יפה את הדברים הקשים, ולא שקט עד שלא עמדו שומעיו על עצם כוונתו . מרחיב היה בדבריו ודורש בסבלנות והקשבה , כשם שהוא עצמו הקשיב בסבלנות לדברי איש שיחו .
אדם נאמן היה , מסור לבני ביתו ורעייתו , מוכן להגיש עזרה לכל הזקוק לה . לא דחה איש במילים יפות בעלמא , כל דבר שקיבל על עצמו עשהו עד תומו. ידע את הדרכים המביאות אל המטרה והלך בהן מבלי לחוס על עצמו ומבלי להילאות.. מעולם לא עשה דבר למראית עין . אפשר היה לסמוך עליו ואין דבר גדול מזה. 
והנה שוב עומד לפניך , האיש כבד הגוף , גבו כפוף קצת מרוב עמל וטרדות , מתנהל אליך בכבדות , ידו היפה לוחצת ידך מתוך אהבה וחיבה , הוא מצמץ בעיניו הפקחות, הבוחנות והחודרות, וצחוק אירוני קל מרחף מעל שפתיו , צחוק ספקני , מבין וסולח , חן מיוחד חן עלמים , יצוק על כל ישותו 
שאף המחלה האיומה לא יכלה לו . ושוב אתה מוקסם קסם שיחתו הקלה ולא קלה, מלאת העניין ו מושכת את הלב . וצר לך , צר על האיש , כי יודע אתה שלא יאריך ימים . והוא- אף הוא יודע .יודע ואינו אומר דבר .
ואתה מחבבו חיבה יתרה , על כי כבש את עצמו, כבש בחדרי ליבו את ביעותיי המוות . וכיבוש זה נתון לו לעשות מעשהו יום- יום שעה –שעה עד שבוא המוות ולקח אותו מאתנו ."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח לתגובתכם!
בתיבה "הגב כ:" ביחרו באפשרות ,שם/כתובת אתר
והכניסו את שימכם.

©Copyright 2009 -Nino Herman All Rights Reserved
כל הזכויות שמורות © לנינו הרמן.
אין להעתיק או להפיץ תמונה, תמונות או קטעים מתמונה בשום צורה ובשום אמצעי, לרבות אמצעי אלקטרוני או טכני, ללא אישור בכתב מנינו הרמן. שימוש בתצלומים, העתקת כתוב, סיפורים או רשימות בכל צורה ואופן ובכל אמצעי כפופה לקבלת אישור מהכותב או מבעלי הזכויות.

All images in Nino herman Blog except where noted, are the exclusive property of Nino Herman and are protected under international copyright laws. The images may not be reproduced, copied, transmitted or manipulated without the written permission of the author. If you wish to use any of the images in this Blog, please contact Nino Herman email: Ninoherman@gmail.com