כותרת

וְכָךְ לָקַח לִי שִׁשִּׁים שָׁנָה תְּמִימוֹת עַד שֶׁהֵבַנְתִּי, כִּי הַמַּיִם הֵם הַטּוֹב שֶׁבַּמַּשְׁקָאוֹת, וְכִי הַלֶּחֶם הוּא הַטָּעִים בַּמַאֲכָלִים, וְכִי אֵין עֵרֶך אֲמִתִּי לְאָמָּנוּת כָּלְשֶׁהִי אֶלָּא אִם תַּחְדִּיר מְעַט אשֶׁר לְלֵב הָאָדָם. / טאהא מוחמד עלי מערבית: סלמאן מצאלחה יולי 2011


יום חמישי, ספטמבר 17, 2015

"ממזרים" פחות מאלף ($) גלריה לאמנות



ממזרים / עבודות היוצאות מדפוס היצירה של אמני הגלריה.


במשך כל קיום האמנות במערב, היא התאפיינה בחיפוש אחר השונה והחריג, שיבשר את הדרך לאמנות שתבוא, מה שכונה במאה העשרים "האוונגרד" (לפני המשמר). כל אמנות מהתקופה הקלאסית וההלניסטית, ואחר כך ברנסנס, חיפשה את האחר והשונה. אנחנו תמיד מחפשים את הגאון החדש. זה שיפרוץ את הדרך וישנה את עולם האמנות.

בתערוכה בחרתי שש אמניות ושישה אמנים, רובם צעירים, המחפשים את דרכם בתחום היצירה. הראשון הוא הצלם הותיק נינו הרמן, העוסק בצילום נוף ופורטרטים. הוא מתגורר בנטף ותצלומיו מלאים בנופי נטף הנטופים מים. תצלום דומה מוצג בתערוכה. שני הממזרים שבחר הם דיוקנאות. האחד מציג חייל ובחורה צעירה בחלל בית קפה שלא ברור היכן הוא. הזוג קרוב מאוד אחד לשני ומנותק אחד מהשני. כל אחד מהם תקוע בעולמו. מזכיר במשהו את ציורי בתי הקפה של דגה, אשר הניכור בהם שולט. התמונה השניה ביזארית עוד יותר. היא מציגה גבר לבוש כאישה, מאופר בכבדות, מבטו מנוכר, הוא ממוקם באיזה חלל שאינו ברור היכן הוא.

אמנית שניה המציגה בתערוכה היא ורד גרשטנקורן. עבודותיה בדרך כלל מאופיינות בשכבות רבות ודמויות הלקוחות מיצירתו של דובופה הצרפתי, אמן שהמציא סגנון שהמציא סגנון "ארט ברוט" - אמנות אלימה, אמנות המבוססת על ציור ילדים ומשוגעים. ורד הביאה שתי עבודות. אחת קרובה יותר למה שהיא עושה - "המלאך עם איבר המין הזקור", אשר מזכיר את דמויותיה אך יוצר ניגוד קשה לכל הרמוניה שהיא מבטאת. השניה היא "תחתונים". ציור מדויק של תחתונים עם כותרת מעליו, הנראה יותר כאמנות מושגית משנות ה-70 מאשר יצירתה.

שחר סריג, אמן העובד עם הגלריה מתחילתה מציג שלוש עבודות. האחת, רישום כמעט קלאסי של אישה על אופניים ויונה. שני האלמנטים לא הולכים ביחד. היונה מוצגת בגודל של הדמות כאשר הדמות נראית מפוחדת, מביטה בנו בעיניים מלאות זעם ולא ברור מה הן עושות אחת עם השניה. שתי העבודות האחרות הן ציורים על קרש, עשירות בצבע, בשכבות. האחת דיוקנו של האמן כמלאך המוות, והשניה ציור מלא צבע, רב שכבתי המתאר אישה בעירום בפינה העליונה של היצירה בתוך חלל ריק.


תמר סימון, בוגרת "המדרשה", מביאה שני רישומים נפלאים. האחד נלקח מגויה, בו נראות המכשפות מענות גבר עירום, כאשר בחלק התחתון נראה חמור וגבר בורח המכסה ראשו. כאן, במקום לענות אותו נראה שהן מבצעות בו מין אוראלי. התמונה השניה רגועה בהרבה. מאפיינת את יצירתה ומציגה רישומים עדינים של דמויות נשיות.


אמן נוסף המתחבר לקלאסיקה הוא יונתן הירשפרד, בן גילה של תמר. מציג שלוש עבודות. שתיים נלקחו מתוך פרויקט שבו יונתן דיגמן למישל פלטניק - אמן, צלם ורקדן שיצר מחוות צילומים ליצירתו של פרנסיס בייקון. יונתן דיגמן את דמותו המפורסמת של לוסיין פרויד. ציור נוסף הוא דיוקן עצמי של האמן בסגנון הבארוק שכה אהוב עליו.


מור רימר, אמנית צעירה החיה ויוצרת בחיפה, המשלבת ציור, צילום ונגרות, מסרה לתערוכה שתי עבודות. אחת היא עבודות בסגנון המקובל עליה, המשלב עבודה עם עץ יחד עם ציור בגוונים כחול לבן. הוא מאוד גיאומטרי. השניה מתארת נוף ארכיאולוגי עם עמוד קורינטי במרכזו, כאשר הוא מוקף בהרס - I Long - המסמל ציפייה לעולם אחר.

דביר כהן קידר הביא שני ציורים גדולים ומרשימים. האחד מציג את הדמות הכמעט אנדרוגנית האופיינית ליצירתו - זהו נער, ילד, חלק ולבן הנראה כמו חייזר. הדמות מצויירת בקפידה מרובה. הציור השני מציג דמות שנראית כהוצאה מסרטי מנגה המוצגת בנוף שנוטף ומתפרק. ההיפך המוחלט ליצירתו הקודמת.

ניצן מינץ, חשובת אומנויות הקיר בארץ, היא כותבת שירים ברחבי העיר על עצים וקירות, הביאה שיר מצמרר על האנס בגן הילדים, המזכיר את יצירתה. העבודה השניה היא תבליט בתוך קופסה, שונה מכל שעשתה ונראה כחייזר או מדוזה שנפלטה לחוף.


פיני סילו, אחד מצלמי הפורטרטים החשובים בארץ. יצירתו עשירה בניואנסים של עיבוד מחשב, בחלקה הגדול הוא עוסק בעצמו. כאן בחרתי להציג מחווה שלו לואן גוך, בו הוא עולה על מדרגות המטרופוליטן בניו-יורק, המציג באותו הזמן תערוכה של ואן-גוך, לבוש כמוהו ומחזיק זר חמניות בידיו. התמונה השניה השונה באופן מוחלט ממה שהוא עושה, מציגה נוף מגג ניו-יורקי. היא בעצם משחק תאורה שלא ברור אם אנחנו רואים פנים של חדר או חלון וההשתקפות עליו.


ליסה פרא, אמנית ותיקה של הגלריה, מתמחה בעבודות זכוכית. היא מציגה חרב שכה אופיינית לה ויצירה חדשה המושפעת מג'ורג'יה אוקיף המשלבת בין פרח לאיבר המין הנשי. היא יוצרת מכבר מעניין ואירוטי. יצירה זו פותחת סגנון חדש בעבודתה.


נסיים עם השניים הצעירים בחבורה. ניני אלפסה שעבודתה נעשית בדרך כלל עם טושים בצבעים זוהרים, המתאימים לצעירים כיום. דמויותיו נלקחות מהאינטרנט. כאן הוא מציג בנוסף לציורו האופייני, שני ציורי רישום מונו-כרומטיים. האחד של דמות גבר צעיר מעונה, המזכיר את ציוריו של אגון שילה, ואישה הנראית שהוצאה מציורי ה"ארט-נובו".


לבסוף, הצעירה שבחבורה, הדר מיץ. צלמת ואמנית שהביאה קופסת אור המציגה אימפאלוט קופצות בלילה, ומנגד צילום ישיר של עצמה בעירום בסלון הביתי, כאשר שואב האבק חובק את גופה, ומזכירה במשהו את יצירותיה של האמנית הפרובוקטיבית שרה לוקאס.


תערוכה מגוונת להפליא ומציגה את מגוון היצירות של אמני הגלריה ואורחיה.


קובי כרמי, אוצר.








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח לתגובתכם!
בתיבה "הגב כ:" ביחרו באפשרות ,שם/כתובת אתר
והכניסו את שימכם.

©Copyright 2009 -Nino Herman All Rights Reserved
כל הזכויות שמורות © לנינו הרמן.
אין להעתיק או להפיץ תמונה, תמונות או קטעים מתמונה בשום צורה ובשום אמצעי, לרבות אמצעי אלקטרוני או טכני, ללא אישור בכתב מנינו הרמן. שימוש בתצלומים, העתקת כתוב, סיפורים או רשימות בכל צורה ואופן ובכל אמצעי כפופה לקבלת אישור מהכותב או מבעלי הזכויות.

All images in Nino herman Blog except where noted, are the exclusive property of Nino Herman and are protected under international copyright laws. The images may not be reproduced, copied, transmitted or manipulated without the written permission of the author. If you wish to use any of the images in this Blog, please contact Nino Herman email: Ninoherman@gmail.com