כותרת

וְכָךְ לָקַח לִי שִׁשִּׁים שָׁנָה תְּמִימוֹת עַד שֶׁהֵבַנְתִּי, כִּי הַמַּיִם הֵם הַטּוֹב שֶׁבַּמַּשְׁקָאוֹת, וְכִי הַלֶּחֶם הוּא הַטָּעִים בַּמַאֲכָלִים, וְכִי אֵין עֵרֶך אֲמִתִּי לְאָמָּנוּת כָּלְשֶׁהִי אֶלָּא אִם תַּחְדִּיר מְעַט אשֶׁר לְלֵב הָאָדָם. / טאהא מוחמד עלי מערבית: סלמאן מצאלחה יולי 2011


יום שלישי, יולי 31, 2018

רוני הראתה לנו ויזואלית בספרה איך הכל נרשם קיים ,כל מה שכתבה חשבה הגתה מחקה






את רוני ארצי בת ה25 , בוגרת שנקר במחלקה לתקשורת חזותית, הכרתי ב 2014 כחיילת .
יאיר הפגיש בינינו ,נשלחה ע"י יחידת הצילום של חיל החינוך בה שירת כצלם לעלות לקברו.
להיות לצדנו ביום עצוב זה ,אותה שנה לא עליתי מתוך היותי מרותק לבית עם שבר ברגל .
אז היא ירדה הביתה ונוצרה ידידות של אמת. פנים טובות , לב פתוח , מבוכה קלה , סקרנות גדולה, באה עם שון הנהג של היחידה , שאלתי אותם מה סיפרו להם על יאיר לקראת בואם , "מעט מאד " אמרה רוני שלא בטענה , הפלגנו בשיחה על התקופה הזו שדוחפת את כולנו להתבגר לחבור לאחריות ,שמחתי למענה שלה כי בקלות יכלה לאמר "הצבא" לא סיפק לנו מידע , או חומרים לקראת ביקור שכזה אצל הורים שכולים, לצד זה בחרה ללמוד מתוך הקיים ברשת ,זה גם היה מן הסתם המפגש הראשון שלי עם הסקרנות שלה לחקור להבין לעומק . סיפרה שלמדה על יאיר מתוך שנכתב עליו ברשת, בבלוג שלי בסרט שיצרתי אחרי מותו , שון הנהג למד ממנה בדרך.
עכשיו קיץ 2018 אנחנו בתל אביב בחופשה , פוגשים אותה עם אמא שלה עדנה , באו עם הספר שהגתה ,דמיינה, יצרה, ערכה ,המציאה לפרויקט הגמר שלה שהוצג בשנקר, וזו פשוט עבודה מדהימה בהיקפה ומעבר לכך, על המעבר ארחיב .
,
תחילה פגשנו אותה ואת הספר שבו איגדה את כל המידע שפייסבוק צבר עליה במשך 10 שנים האחרונות, מאז הצטרפה, ספר בן 2,500 עמודים. 4 וחצי קילו כרוכים /מתפרקים , אותה סקרנות שהפגישה ביננו אז פעמה כאן בגדול , החליטה לחקור את מאחורי הקלעים של כל המידע שהרשת החברתית צברה עליה אי פעם. 
סיפרה שהכל קיים שום דבר לא נמחק ,
בטלפון התרגשתי והחמאתי לה על מה שנגלה בפני עוד טרם המפגש בינינו ראיתי בשידור החיי שקיימה לאורך כל ימי התצוגה בשנקר את הספר ראיתי דפדוף בתוכו, לא ידעתי להסביר מה כל כך מרגש ,עלו כמה הקשרים , רק אחרי המפגש איתה עלתה בי תובנה עומק שכמו היתה מענה לשאלה מה כל כך מרגש.? אנסה לשתף אתכם ואשמח להתייחסותכם .
נולדנו, לנשמה שלנו יש USERNAME מאמין שהנשמה באה עם זכרון מסע קודם ואוגרת סוג של זכרוןבמסע הזה מהי היא לוקחת הלאה זה גם סוד גדול .מה שיותר ויותר ברור שהמילים, המחשבות, האמונות ,הדעות, הטענות ,המחמאות, הכל יוצר את מציאות חיינו,והכל נרשם 
ושום דבר לא נמחק , ההבנה הזו שהטכנולוגיה של פייסבוק הציפה בי, חיברה אות למימד האחריות אם זה אכן כך ונאמר לרגע שזו חוקיות שאין עוררים עליה איזו אחריות ענקית זאת להבין זאת איזו התבגרות עצומה זה דורש מאיתנו לשקול מילים ומחשבות ,לשים לב , לעצור עצמנו מלסכם את מי שאנחנו ולסכם אחרים .
פתאם הבנתי שהטכנולוגיה הזו שכל כך הרבה מפחדים ממנה מהצל שלה , מספרת לנו לאן פנינו
כאנושות , היא מפלסת דרך בהבנת הרשת האנשית הזו מספרת לנו שכולנו רקמה אנושית אחת .
אם הנשמה שלנו שומעת את כל הבפנים שלנו הכל ך לא אחראי מן הסתם הדברים הללו שנרשמים , נאגרים ,משפיעים ההבנה הזו שלנשמה יש את כל הדאטה עלי ושלי , את רשימת החברים שלי ,שהיו, שאכזבתי שנפרדתי, שמתו, כאילו שמחקתי מחיי או לא אפשרתי להם להיות חברי הכל מתועד , וואוו ההבנה הזו גורמת לי לקחת אחריות מרגע זה , מה אני אומר על חברים על רעייתי על ילדי ," עוף השמיים יוליך את הקול " בספר שרוני יצרה יש את כל הדאטה שיש לפייסבוק עלייה הכל כך סיפרה הדפיסה עיצבה והראתה , זו עבודה מרשימה מאין כמוה שלתחקיר הפקה איסוף עריכה עיצוב התנסות רבת מימידים .
עם העובדה הזו ש"הכל נרשם" הלכתי לישון אותו לילה אחרי המפגש המרתק /מרגש איתה ואמא שלה, למחרת שוחחנו שוב וסיפרתי לה מה עלה בי על העידן הזה , בעקבות עבודתה והמפגש איתה , מה עלה בי על העידן הזה שהצל שלו גדול ומאיים ,אנחנו חיים בעידן שבו למעשה אין אפשרות לשמור סודות יותר, אשליית הפרטיות או האין פרטיות יכולה להפחיד ובצדק, אך שוב יש לה תפקיד, רוני סיפרה שהרגיש לה מאד מאוד חשוף, זה כאילו אנשים חדרו לה לנשמה.
אני בדרכי חיפשתי את האור שהטכנולוגיה הזו מביאה,כי עבורי כל דבר בקיום הזה יש לו תפקיד בחיינו שהרבה פעמים לא מתגלה אלא ממרחק של זמן ,המילים "הכל נרשם " "שום דבר לא נמחק " שוב מהדהדות בתוכי את התובנה שאנחנו נדחפים לעידן שבו חייבים לקחת אחרית , מה אנחנו מדברים , לשנות דיבור ומחשבה על עצמנו ועל האחר , זה הכוון בעיני .בפייסבוק ובכלל במציאות חיינו.
אין ספק שאם אדם שפניו לניצול ציני יכנס אל תוך פרטי המשתמש ויקבל גישה לכל פרט מידע שסיפקנו או שאספו עלינו, יש לו אפשרות לעשות שימוש לא מיטיב , אין ספק וזה כבר קורה.
לצד זה אנחנו בתנועה גדולה של למידה והכל בשינויי. ומה שנחשף ומעלה פחדים לא יתכן שאין את הצד המואר ,"כי הצל מקורו באור " .
לא יכול להיות שהכל שלילי כל הזמן , זה לא בטבע הקיום , זה לא בחוקיות התודעה האנושית. 
זכרו הכל נרשם והפייסבוק הזה מספר לנו על הממדים השונים ,רוני הראתה לנו ויזואלית בספרה 
איך הכל נרשם קיים ,כל מה שכתבה חשבה הגתה מחקה , אז אותו דבר גם אצלנו , 
והאחריות שלנו זה לדיבור שלנו.
סיפרה שהכל קיים שום דבר לא נמחק ,



ומה שנחשף ומעלה פחדים לא יתכן שאין את הצד המואר ,"כי הצל מקורו באור " .


















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח לתגובתכם!
בתיבה "הגב כ:" ביחרו באפשרות ,שם/כתובת אתר
והכניסו את שימכם.

©Copyright 2009 -Nino Herman All Rights Reserved
כל הזכויות שמורות © לנינו הרמן.
אין להעתיק או להפיץ תמונה, תמונות או קטעים מתמונה בשום צורה ובשום אמצעי, לרבות אמצעי אלקטרוני או טכני, ללא אישור בכתב מנינו הרמן. שימוש בתצלומים, העתקת כתוב, סיפורים או רשימות בכל צורה ואופן ובכל אמצעי כפופה לקבלת אישור מהכותב או מבעלי הזכויות.

All images in Nino herman Blog except where noted, are the exclusive property of Nino Herman and are protected under international copyright laws. The images may not be reproduced, copied, transmitted or manipulated without the written permission of the author. If you wish to use any of the images in this Blog, please contact Nino Herman email: Ninoherman@gmail.com