כותרת

וְכָךְ לָקַח לִי שִׁשִּׁים שָׁנָה תְּמִימוֹת עַד שֶׁהֵבַנְתִּי, כִּי הַמַּיִם הֵם הַטּוֹב שֶׁבַּמַּשְׁקָאוֹת, וְכִי הַלֶּחֶם הוּא הַטָּעִים בַּמַאֲכָלִים, וְכִי אֵין עֵרֶך אֲמִתִּי לְאָמָּנוּת כָּלְשֶׁהִי אֶלָּא אִם תַּחְדִּיר מְעַט אשֶׁר לְלֵב הָאָדָם. / טאהא מוחמד עלי מערבית: סלמאן מצאלחה יולי 2011


יום שבת, אפריל 13, 2019

השינויי לא יבוא ממנהיגים

סוף ימי בחירות 1988 מלון דן תל אביב, שידור מדגם הבחירות בערוץ הראשון.
הייתי שם, חוויתי מקרוב הפסד צורב, קשה לי לחזור לתחושות של אותו רגע,
 יש בי מנגנוני טשטוש שמעלימים רגעים קשים בחיי.
התמונות מחזירות אותי לשם, חלקית, כמו שהרשיתי לעצמי להיות ברגע ההוא. 
פניו של פרס סיפרו הכל ,ההפסד היה ברור, היינו מעט אנשים בחדר הקטן, 
רגע לפני השידור לחש אורי סביר לאוזנו של פרס את תוצאות המדגם, ממש רגע לפני. 
כמו רצה להכין את פרס להפסד , צילמתי מעט, ברגישות ,אילו מקרים בהם אני מתקשה להיות צלם שמנותק רגשית מההתרחשות מחובר כל כולו למשימה, 
עבורי הלווי את פרס היה קודם כל ממקום של שמחה להיות בקרבת האיש המשימה שלקחתי על עצמי להראות את האנושי שבו, ללמוד לספר איך מנהיג מתנהג איך העולם מתנהג, מולו איך מערכות רגשיות מתנהלות ,איך מצבים קורים ,
באותו רגע בחדר ההוא באיזה שהוא מקום משהו בתוכי רצה להגן עליו, אולי אילו הפילטרים שירדה אתם נשמתי לעולם. קודם בן אדם אחר כך צלם ואיתם אני מתהלך גם ברחובות, זוכה לאמון גדול כאן ושם.
רגע אחרי רבין נכנס, פניו סמוקות כעוסות,.הייתי שם עוד רגע בעין הסערה, 
ההוריקן היה קרוב וזה היה הרגע עבורי לעזוב את החדר.
רצתי עם פרס בבחירות האלו מול שמיר, חוויתי מה זה אומר לחרוש את הארץ עם מנהיג ראש ממשלה ברוטציה. לא מצטער על ההתנסות הקשה הזו של ריצה בבחירות מול קהלים מוסתים, כבר אז זה היתה הסתה פרועה בדיעבד הבחירות האלו היו גם הזרעים בתוכי להבנה שהשינוי לא יבוא ממנהיגים.
במחאת 2011 ראיתי דור חדש של מנהיגים בפוטנציה צומח , חלקם כמו סתיו שפיר ועוד חברו לפוליטיקה וחלק כמו דפני ליף מבינים לעומק שהשינוי יבוא מלמטה מהאנשים. הבנה עמוקה זו שמתחדדת אצלי עוד יותר בעקבות בחירות אילו 2019, אנחנו האנשים שחיכינו להם .
זה לא יבוא מלמעלה, אחריות גדולה .
המערכת הפוליטית שינתה פניה והיא מאיצה את ההשתנות. מושגי השמאל והימין של היום הם מושגים כל כך שונים ממה שהיו בעבר . בכלל הכל בעולם בתנועה בשינויי , היום נאבקים על תוקף וסמכות המוסדות המגדירים דמוקרטיה, בית משפט עליון,. כנסת, חקיקה. מדברים על מושג הכרעת הרוב.
אז עוד הלכנו לישובים ערביים, היום הערבים יושבי הארץ הזו, בני דודנו , אינם נספרים בכלל בשיח הגושים, יש חוק לאום ואיתו הלכה הדמוקרטיה ויש לנו מנהיג שנפל למלכוד הכוח והשררה שלא בוחל בשום אמצעים לנצח רם ללבו ושכח. אנחנו כבר בימים של ערב פסח מיכה גודמן בספרו הנפלא "הנאום האחרון של משה" פרק ג' אלוהים כותב בין היתר "..על פי ספר דברים יש קשר עמוק בין המצב הנפשי של אדם לבין האמונה שלו . סוד הקשר שבניהם מתגלה צעד אחרי צעד בהקשבה לאזהרות של משה " יא הִשָּׁמֶר לְךָ, פֶּן-תִּשְׁכַּח אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לְבִלְתִּי שְׁמֹר מִצְוֺתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְחֻקֹּתָיו, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם. יב פֶּן-תֹּאכַל, וְשָׂבָעְתָּ; וּבָתִּים טֹבִים תִּבְנֶה, וְיָשָׁבְתָּ. יג וּבְקָרְךָ וְצֹאנְךָ יִרְבְּיֻן, וְכֶסֶף וְזָהָב יִרְבֶּה-לָּךְ; וְכֹל אֲשֶׁר-לְךָ, יִרְבֶּה. יד וְרָם, לְבָבֶךָ; וְשָׁכַחְתָּ אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, הַמּוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים.
"יציאת מצרים איננה רק אירוע נוסטלגי, היא סיפור שהפך למצווה –אותנו הוציאו מעבדות, ולכן עלינו להוציא מתוכנו את העבדות".
שבת שלום










אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח לתגובתכם!
בתיבה "הגב כ:" ביחרו באפשרות ,שם/כתובת אתר
והכניסו את שימכם.

©Copyright 2009 -Nino Herman All Rights Reserved
כל הזכויות שמורות © לנינו הרמן.
אין להעתיק או להפיץ תמונה, תמונות או קטעים מתמונה בשום צורה ובשום אמצעי, לרבות אמצעי אלקטרוני או טכני, ללא אישור בכתב מנינו הרמן. שימוש בתצלומים, העתקת כתוב, סיפורים או רשימות בכל צורה ואופן ובכל אמצעי כפופה לקבלת אישור מהכותב או מבעלי הזכויות.

All images in Nino herman Blog except where noted, are the exclusive property of Nino Herman and are protected under international copyright laws. The images may not be reproduced, copied, transmitted or manipulated without the written permission of the author. If you wish to use any of the images in this Blog, please contact Nino Herman email: Ninoherman@gmail.com