כותרת

וְכָךְ לָקַח לִי שִׁשִּׁים שָׁנָה תְּמִימוֹת עַד שֶׁהֵבַנְתִּי, כִּי הַמַּיִם הֵם הַטּוֹב שֶׁבַּמַּשְׁקָאוֹת, וְכִי הַלֶּחֶם הוּא הַטָּעִים בַּמַאֲכָלִים, וְכִי אֵין עֵרֶך אֲמִתִּי לְאָמָּנוּת כָּלְשֶׁהִי אֶלָּא אִם תַּחְדִּיר מְעַט אשֶׁר לְלֵב הָאָדָם. / טאהא מוחמד עלי מערבית: סלמאן מצאלחה יולי 2011


יום שני, אפריל 23, 2018

"הצלם הזה תופס בעדשתו את כל החספוס והחן שבחיי היום-יום בישראל"

הצילומים של נינו הרמן, ובהם הסצנה הזו ברחוב ביפו, מוצגים ב-PJCC בפוסטר סיטי (צילום: נינו הרמן)



הצלם הזה תופס בעדשתו את כל החספוס והחן שבחיי היום-יום בישראל


מאת רוברט נגלר מילר | 23 במרץ 2018

הצלם הישראלי הדגול נינו הרמן אומר שהוא חב את הקריירה שלו למחלת הפוליו, שבה נדבק בשנת 1954 בהיותו בן שנתיים בלבד.
על אף צליעתו, כילד לא חש שונה בהרבה מאחרים – וחשב שאחרים הרגישו כך כלפיו.
"לא הרגשתי כל קושי [בילדותי]," אמר הרמן בריאיון לקראת פתיחת תערוכת היחיד שלו "במקום" ב-Peninsula JCC. "יכולתי לרכוב על אופניים ולרוץ... הרוח חזקה יותר מהגוף."

שמעון פרס, שהיה נשיא המדינה וכיהן פעמיים בתפקיד ראש הממשלה, שוחה בכנרת (צילום: נינו הרמן)
אבל צה"ל חלק עליו. בשל מצבו קיבל הרמן פטור משירות החובה, וראה בכך מכה קשה, שכן רצה לשרת כמו כל חבריו.
"הייתי מוכרח למצוא דרך לחוות את מה שעשו חבריי בצבא", אמר.
לכן, בגיל 17, רקח הרמן תכנית: לעזוב את ביה"ס; להפוך לעוזרו של הצלם הנודע אפרים קדרון; ולצלם ולמכור די תמונות לעיתונים ישראלים בכדי לזכות בתעודת עיתונאי שתאפשר לו גישה לבסיסים צבאיים.

ילדים לומדים מאחורי בית בהתיישבות אלון מורה שבשומרון (צילםו: נינו הרמן)
"תוך שנה הייתה לי תעודת עיתונאי", מספר נינו, ו"התלוויתי לחיילים [במשימותיהם]."
מאז התלווה הרמן ליותר מאשר חיילים, ותיעד את חייהם של ישראלים רגילים ובלתי-רגילים כאחד. כצלם מטעם לשכת העיתונות הממשלתית ועיתון מעריב הוא תפס בעדשתו כמעט את כל פקידי הממשל הבכירים של ישראל, ובהם ראשי הממשלה לשעבר מנחם בגין, שמעון פרס ויצחק רבין, וראש הממשלה המכהן בנימין נתניהו ברגעים ציבוריים ורשמיים לצד רגעים שקטים ואינטימיים יותר. באחד מתצלומיו המפורסמים ביותר משנת 1981 נראה בגין יושב ליד ג'האן סאדאת האבלה, ימים ספורים לאחר ההתנקשות בבעלה, נשיא מצרים אנואר סאדאת.
"התמונה של בגין וג'האן ממחישה את האנושיות שבמנהיג, שבדרך-כלל סומכים עליו שיהיה דמות חשופה מאוד אך שותף גם לרגעים רבים שאינם נחשפים לביקורת הציבורית, ועל אף הנטל הרב שהוא נושא על כתפיו, הוא מביע חמלה," סיפר הרמן למעריב בשנת 2009, בתארו את נסיעתו לקהיר עם המשלחת הישראלית.

(צילום: נינו הרמן)

בתמונה אחרת ממקד הרמן את עדשתו בפרס, מי שהיה נשיא המדינה וכיהן פעמיים בתפקיד ראש הממשלה, הנהנה משחייה לבדו בכנרת.
יש משהו קסום ופואטי, אומר הרמן, בהצגת אנשים ב"רגעים הקטנים, הזעירים והאנושיים שביום... אני באמת מאמין שאין דבר גדול יותר מאשר חיי היום-יום המלאים באהבה לאחרים. יש באנשים כל כך הרבה טוב שאנו לא רואים [לעתים קרובות] בדרמה של היום-יום".
בעקבות שני עיכובים שנבעו מסיבות אישיות – תאונת דרכים בשנת 2000 שקיפחה את חייו של אחד משלושת בניו, יאיר בן ה-20 (שהחל לפתח בעצמו קריירה כצלם צבאי), ופציעות שמהן סבל בעקבות נפילות – התחזקה מחויבותו של הרמן כצלם לתפיסת היופי הטמון בשגרה.

(צילום: נינו הרמן)
באחד ממיזמיו האחרונים חקר הצלם את חיי היום-יום ברחובות פלורנטין – אחת השכונות המחוספסות בדרום תל-אביב – והפנה את מצלמתו לעבר רוכלים, יושבי בית הקפה הלהט"בי, הזוגות החולקים נשיקה גנובה, החברים המבלים ברחוב מעוטר הגרפיטי, ורגעים אקראיים וספונטניים נוספים.
בתמונות הללו, שרבות מהן נמנות על ארבעים ושמונה התצלומים המוצגים בתערוכה בפוסטר סיטי, יראו הצופים את ישראל על כל מורכבותה הרב-עדתית והרב-תרבותית: יהודים וערבים ונוצרים, אנשים ממוצא אירופי, אפריקני ואסייתי.
"כל אדם, יהא אורח חייו אשר יהא, מקבל מעמד שווה" בעבודתו של הרמן, מציינת אחראית האמנות והתרבות ב-PJCC, קימברלי גורדון. "כל אחד מהם מככב במופע משלו" בכל תמונה.

בנימין נתניהו בצעירותו לצד אביו, בנציון, בהלוויית אחיו של ביבי, יונתן, 1976 (צילום: נינו הרמן)

הצלם החל בניסוי נוסף: צילום תמונות בגשם מתוך מבנים או דרך שמשת המכונית. לתצלומים הללו יש נופך עשיר ואימפרסיוניסטי, ולדברי הרמן זה בדיוק העניין
"רציתי לראות איך לגרום לתצלום להתקרב לציור," אמר הרמן, 66, שגדל ברמת-גן לאם אמנית ניצולת שואה ולאב שייסד קיבוץ. עוד שהרמן הציג את עבודותיו פעמים רבות במולדתו, התערוכה ב-PJCC, שתימשך עד ה-23 במאי, היא רק השנייה שלו בארה"ב – והראשונה בחוף המערבי.

(צילום" נינו הרמן)


גורדון אמרה שניסתה לחשוב איך יחגוג ה-PJCC את יום העצמאות ה-70 למדינת ישראל כשקיבלה אימייל מדנה בלכר, אחראית התרבות במשרד החוץ הישראלי באזור מפרץ סן-פרנסיסקו, ובו הציעה להציג את עבודותיו של הרמן ב-PJCC.
"הוא צלם נודע ומוכשר," אמרה גורדון, "אז קפצנו על המציאה."
הרמן, שיגיע מישראל לכבוד התערוכה, ידבר על עבודתו בקבלת פנים שתתקיים ללא תשלום בגלריה ביום שלישי, 27 במרץ. קבלת הפנים תחל בשעה 17:45, והצלם יישא את דברו בשעה 19:00.

(צילום: נינו הרמן)


תערוכת "במקום" נתמכת בחלקה על ידי Koret-Taube Initiative for Jewish Peoplehood, הקונסוליה הכללית של ישראל בסן פרנסיסקו, והקונסוליה הכללית של ישראל בניו יורק.

ניתן יהיה לרכוש העתקים לא ממוסגרים של עבודותיו של הרמן, שמחיריהם נעים בין 400 ל-450 דולר. חלק מן ההכנסות יוקדש לקידום תכנית האמנות והתרבות של ה-PJCC.
https://www.jweekly.com/2018/03/23/photographer-captures-grit-glamour-daily-life-israel/

https://www.jweekly.com/2018/03/23/photographer-captures-grit-glamour-daily-life-israel/

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח לתגובתכם!
בתיבה "הגב כ:" ביחרו באפשרות ,שם/כתובת אתר
והכניסו את שימכם.

©Copyright 2009 -Nino Herman All Rights Reserved
כל הזכויות שמורות © לנינו הרמן.
אין להעתיק או להפיץ תמונה, תמונות או קטעים מתמונה בשום צורה ובשום אמצעי, לרבות אמצעי אלקטרוני או טכני, ללא אישור בכתב מנינו הרמן. שימוש בתצלומים, העתקת כתוב, סיפורים או רשימות בכל צורה ואופן ובכל אמצעי כפופה לקבלת אישור מהכותב או מבעלי הזכויות.

All images in Nino herman Blog except where noted, are the exclusive property of Nino Herman and are protected under international copyright laws. The images may not be reproduced, copied, transmitted or manipulated without the written permission of the author. If you wish to use any of the images in this Blog, please contact Nino Herman email: Ninoherman@gmail.com